Algemene Voorwaarden Valèna Care

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt, in dit geval Valèna Care.
  • Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer.
  • Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van 1 of meer technieken voor communicatie op afstand.
  • Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
  • Dag: kalenderdag.
  • Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid.
  • Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer Valèna Care

  • Bedrijfsnaam: Valèna Care
  • Ingeschreven met BTW-nummer: BE0685.916.692
  • Postadres:
    Adolf Greinerstraat 5A 3B
    3600 GENK
    BELGIË
  • Telefoon:
    • Algemeen: 0468477533
  • E-mailadresinfo@valenacare.be

Artikel 3 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.

Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar de algemene voorwaarden langs elektronische weg kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.

Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Geldigheidsduur en voorwaarden: Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder bepaalde voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Productomschrijving: Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. Deze beschrijving is voldoende gedetailleerd, zodat de consument een goede beoordeling van het aanbod kan maken. Indien de ondernemer afbeeldingen gebruikt, moeten deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten zijn. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Duidelijkheid van informatie: Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod verbonden zijn. Dit betreft in het bijzonder:
    • de prijs inclusief belastingen;
    • eventuele kosten van aflevering;
    • de wijze waarop de overeenkomst tot stand komt en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
    • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
    • de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst;
    • de termijn voor aanvaarding van het aanbod of de termijn voor het gestand doen van de prijs;
    • de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten op een andere basis dan het basistarief worden berekend;
    • indien de overeenkomst na totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
    • de wijze waarop de consument op de hoogte kan raken van door hem niet gewilde handelingen en hoe hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
    • de eventuele talen waarin de overeenkomst kan worden gesloten, naast het Nederlands;
    • de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en hoe de consument deze gedragscodes elektronisch kan raadplegen;
    • de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een overeenkomst die strekt tot voortdurende of periodieke levering van producten of diensten.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. Totstandkoming van de overeenkomst: De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Bevestiging van aanvaarding: Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld de ontvangst van deze aanvaarding via elektronische weg, bijvoorbeeld door het sturen van een orderbevestiging.
  3. Beveiliging van gegevens: Bij elektronische totstandkoming van de overeenkomst treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van gegevens en zorgt hij voor een veilige webomgeving, waaronder het gebruik van een SSL-certificaat. Indien de consument elektronisch kan betalen, neemt de ondernemer ook passende veiligheidsmaatregelen voor deze betalingen.
  4. Onderzoek betalingscapaciteit: De ondernemer kan zich – binnen de wettelijke kaders – op de hoogte stellen van de betalingscapaciteit van de consument, evenals van alle feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op basis van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd om gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. Klanteninformatie: De ondernemer zal bij het product of de dienst de volgende informatie meesturen, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument toegankelijk is en kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager:
    • het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
    • de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht, of een duidelijke melding van het uitsluiten van het herroepingsrecht;
    • informatie over bestaande service na aankoop en garantiebepalingen;
    • de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij deze al eerder zijn verstrekt;
    • de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan 1 jaar of van onbepaalde duur is.
  6. Leveringen van een reeks producten of diensten: Indien de ondernemer zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten, is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – De prijs

  1. Stabiliteit van prijzen: Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven.
  2. Variabele prijzen: In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gekoppeld zijn aan schommelingen op de financiële markt, met variabele prijzen aanbieden. Deze variabele prijzen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden: Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen na 3 maanden: Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft, en:
    • deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    • de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.

Artikel 7 – Conformiteit en Garantie

  1. Conformiteit: De ondernemer garandeert dat de geleverde producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid, en aan de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst geldende wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
  2. Garantie: De garantie die door de ondernemer, fabrikant of importeur wordt aangeboden, doet geen afbreuk aan de rechten en vorderingen die de consument kan doen gelden op basis van de wet en/of de overeenkomst op afstand in geval van tekortkomingen in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer.
  3. Overdraagbaarheid van garantie: De garantie is niet overdraagbaar. Bij verkoop van het product aan een derde partij vervalt de garantie. Bij defecten moet de oorspronkelijke eigenaar zich wenden tot de fabrikant of importeur voor fabrieksgarantie.

Artikel 8 – Levering en Uitvoering

  1. Zorgvuldigheid: De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en uitvoeren van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen voor het verlenen van diensten.
  2. Leveringsadres: Het leveringsadres is het adres dat de consument aan de ondernemer heeft opgegeven.
  3. Leveringstermijn: Tenzij anders overeengekomen, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met spoed, maar uiterlijk binnen 30 dagen, uitvoeren. Indien de levering vertraging ondervindt of een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hier uiterlijk 1 maand na plaatsing van de bestelling bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en heeft recht op eventuele schadevergoeding, mits deze aantoonbaar is.
  4. Terugbetaling: In geval van ontbinding, zoals hierboven beschreven, zal de ondernemer het door de consument betaalde bedrag zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
  5. Vervangende artikelen: Indien de levering van een besteld product onmogelijk blijkt, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Bij aflevering zal duidelijk worden vermeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Het herroepingsrecht is niet uitgesloten voor vervangende artikelen. Indien vervangende artikelen niet mogelijk zijn door onvoorziene omstandigheden, behoudt de ondernemer zich het recht voor om de overeenkomst of een deel hiervan te ontbinden, zonder dat de consument recht heeft op schadevergoeding.
  6. Risico: Het risico van beschadiging en/of verlies van de producten blijft tot het moment van bezorging aan de consument bij de ondernemer, tenzij anders overeengekomen. Dit geldt tot een bedrag van maximaal € 450,- per zending.

Artikel 9 – Duurtransacties

  1. Opzegging van overeenkomsten voor onbepaalde tijd: De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan, te allen tijde opzeggen met inachtneming van de overeengekomen opzegtermijnen, met een maximale opzegtermijn van 1 maand.
  2. Overeenkomsten voor bepaalde tijd: Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan, heeft een looptijd van maximaal twee jaar. Als is overeengekomen dat de overeenkomst stilzwijgend wordt verlengd, wordt deze voortgezet als een overeenkomst voor onbepaalde tijd, met een opzegtermijn van maximaal 1 maand.

Artikel 10 – Betaling

  1. Betalingstermijn: Tenzij later anders overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen zeven dagen na de bezorging van de goederen of, bij een overeenkomst voor het verlenen van een dienst, binnen 7 dagen na ontvangst van de relevante documenten.
  2. Vooruitbetaling: Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in de algemene voorwaarden nooit een vooruitbetaling van meer dan 90% worden bedongen. Indien vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen rechten doen gelden met betrekking tot de uitvoering van de bestelling of dienst(en) totdat de vooruitbetaling is voldaan.
  3. Verplichtingen van de consument: De consument is verplicht om onjuistheden in de verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
  4. Wanbetaling: In geval van wanbetaling door de consument heeft de ondernemer, met inachtneming van wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

Artikel 11 – Klachtenregeling

  1. Klachtenprocedure: De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt klachten overeenkomstig deze procedure.
  2. Indiening van klachten: Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd. Klachten kunnen worden gemaild naar info@valenacare.be.
  3. Reactietermijn: Klachten die bij de ondernemer zijn ingediend, worden binnen 30 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst, beantwoord. Indien een klacht een langere verwerkingstijd vereist, ontvangt de consument binnen 14 dagen een bevestiging van ontvangst en een indicatie van wanneer hij een uitgebreider antwoord kan verwachten.
  4. Onoplosbare klachten: Indien een klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat er een geschil dat onder de geschillenregeling valt. Indien geen oplossing wordt gevonden, kan de consument zijn klacht voorleggen aan Stichting GeschilOnline (www.geschilonline.com). De uitspraak van deze stichting is bindend en zowel de ondernemer als de consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden, die door de consument moeten worden betaald.
  5. Opschorting van verplichtingen: Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
  6. Gegronde klachten: Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar keuze de geleverde producten kosteloos vervangen of het bedrag terugbetalen aan de consument.

Artikel 12 – Aanvullende of Afwijkende Bepalingen

Aanvullende of afwijkende bepalingen van deze algemene voorwaarden mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd of op een zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Artikel 13 – Geschillen

  1. Toepasselijk recht: Voor geschillen is de Belgische wet- en regelgeving van toepassing.
  2. Bevoegde rechtbank: Indien nodig, zal een Belgische rechtbank uitspraak doen over geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst.